Jubileumweek 2 t/m 7 oktober

Hospice Dronten viert 10 jarig bestaan

De eerste krantenkoppen stonden al in 2011 in het nieuws, er zou een hospice in Dronten gerealiseerd worden. Vanaf dat moment zijn er vele inspanningen verricht door vele betrokken Drontenaren, huisartsen en sympathisanten. Op 3 oktober 2013 was het zover, Hospice Dronten was een feit, voldoende vrijwilligers waren opgeleid en de eerste terminale gasten konden worden ontvangen. In die 10 jaar heeft het hospice bewezen te voorzien in een behoefte en kan daarbij steunen op een breed draagvlak onder de bevolking. Hospice Dronten wil dat 10 jarig jubileum daarom samen vieren met alle betrokken Drontenaren met een aantrekkelijk programma. Zo komt de toonaangevende longarts palliatieve zorg Sander de Hosson naar Dronten, presenteert Harko Boswijk ‘Het hospice draait door’ en delen de Vrienden van Hospice Dronten gratis appels en peren uit aan het winkelende publiek in Dronten, Biddinghuizen en Swifterbant.

3 oktober: Lezing Sander de Hosson

Op dinsdag 3 oktober a.s. spreekt longarts palliatieve zorg Sander de Hosson in zalencentrum Open Hof. De lezing met als titel ‘Ook als je niet meer beter wordt, verdien je de beste zorg’ sluit aan op het onlangs verschenen boek ‘Leven toevoegen aan de dagen’ dat hij samen schreef met Els Quagebeur.

Dit boek en de lezing bespreekt wat er met je kan gebeuren vanaf het moment dat je het slechte nieuws krijgt dat je ongeneeslijk ziek bent, tot het moment van je laatste adem. De Hosson vertelt openhartig hoe dit proces verloopt met aansprekende en ontroerende patiëntverhalen. Hij gaat in op slechtnieuwsgesprekken, palliatieve zorg, de rol van zorgmedewerkers, de betekenis van de naaste omgeving, de schoonheid van een goed sterfbed, euthanasie en dilemma’s waar een arts en patiënt voor staan.

Sander de Hosson (1977) groeide op in Putten. Hij studeerde geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij werkt als longarts eerst in het Deventer Ziekenhuis en sinds 2012 in het Wilhelmina Ziekenhuis in Assen. Hij woont samen en heeft twee kinderen. Hij was hoofdredacteur van diverse vakinhoudelijke boeken en schreef van 2016 tot 2018 columns in Dagblad van het Noorden over zijn werk in het Wilhelmina Ziekenhuis in Assen. Deze columns zijn gebundeld tot de bestseller Slotcouplet(2018). Dit boek won de prijs ‘Het beste Groninger boek 2019’.

De avond in Open Hof, De Zuid 2 in Dronten is gratis toegankelijk. Aanvang 19.30 uur (inloop vanaf 19.00 uur). Wil je erbij aanwezig zijn, meldt je dan aan via secretariaat@hospice-dronten.nl.

4 oktober: Leisure World Spinningmarathon

Fitnesscentrum Leisure World organiseert samen met de Vrienden van Hospice Dronten op woensdagavond 4 oktober een spinningmarathon. Spinners staan dan samen op de pedalen voor het hospice. Mee doen voor dit goede doel is belangrijker dan winnen en er kan zowel individueel en als team worden meegedaan onder leiding van een spinninginstructeur. Speciaal voor deze marathon staan 30 fietsen klaar. Leisure World is gevestigd aan Het Spaarne 71 in Dronten. Mail voor inschrijving en/of meer informatie naar Piet Bleeker piet.bleeker@me.com.

6 oktober: Hospice Dronten Draait Door!

Vrijdagmiddag 6 oktober wordt er een feestelijke middag georganiseerd voor alle (oud) vrijwilligers, medewerkers, zorgverleners en donateurs. Naast weerzien, ontmoeting en terugblikken staat onder leiding van Harko Boswijk het programma ‘Het hospice draait door’ op het programma.

De middag duurt van 15.00 tot 17.00 uur en vindt plaats in zalencentrum Open Hof aan De Zuid 2 in Dronten. In verband met de beschikbare ruimte en catering dient er vooraf aangemeld te worden via secretariaat@hospice-dronten.nl.

7 oktober: Rondleiding

Altijd als eens in het hospice willen kijken? Dan kan dat op zaterdagmiddag 7 oktober van 15.30 tot 17.00 uur aan de Copernicuslaan 1 in Dronten. Samen met een medewerker worden de kamers bezocht en uitgelegd hoe men te werk gaat in het hospice. De rondleiding is voor iedereen vrij toegankelijk, maar geïnteresseerden dienen zich wel vooraf aan te melden via secretariaat@hospice-dronten.nl of 0321-767085.

Toekomst Hospice Dronten

Het hospice is thans gevestigd in een deel van het voormalige kerkcentrum Open Hof. Nu de eigenaar, de Protestantse Gemeente Dronten, dit pand heeft verkocht zal Hospice Dronten op zoek moeten naar een nieuwe locatie. Volgens het bestuur zal het niet meevallen om een plek te vinden die de huidige locatie evenaart in centrale ligging, rust en ruimtelijkheid. Wel hopen ze van harte dat ze daarbij opnieuw, zoals in de afgelopen jaren, kunnen rekenen op de steun van de Drontense gemeenschap.

Klik hier voor de volledige activiteitenagenda