Koppelbed voor Hospice dankzij Roparun

Deze week mochten vrijwilligers van Hospice Dronten uit de opbrengst van de Roparun een koppelbed in ontvangst nemen.

Tijdens het Pinksterweekeinde liepen 368 teams van de Stichting Roparun in estafettevorm vanuit Hamburg en Parijs naar Rotterdam om geld op te halen. Een jaarlijks evenement wat langzamerhand meer en meer in de bekendheid komt binnen de palliatieve wereld. Het geld wat wordt opgehaald tijdens het evenement Roparun wordt door het bestuur van Stichting Roparun altijd toegekend aan instellingen, goede doelen of projecten die bijdragen aan de missie van Roparun: Leven toevoegen aan de dagen, waar vaak geen dagen meer kunnen worden toegevoegd aan het leven.

Eén van de goede doelen van dit jaar is het koppelbed. Het koppelbed bestaat uit een frame met een speciaal koppelmatras. Dit matras heeft een verbreding, waardoor hij naadloos aansluit. Het koppelbed is een logeerbed voor mensen die graag samen willen zijn in een zorgomgeving. Door middel van het aanschuiven en op de juiste hoogte stellen van het koppelbed, wordt een eenpersoons hoog-laag zorgbed in een handomdraai een volwaardig tweepersoonsbed. Hierdoor wordt het mogelijk dat mensen in de laatste fase van het leven letterlijk elkaars warmte kunnen voelen. Geliefden kunnen intiem samen zijn, kinderen bij hun ouders of ouders bij hun kind.

‘Wij zijn enorm blij met deze extra mogelijkheid die we nu aan onze gasten kunnen bieden,” aldus Loes Peters, manager van hospice Dronten. “Heel fijn dat dankzij de Stichting Roparun dit mogelijk is gemaakt.”

Het bed is deze week bij het hospice gebracht en door een aantal vrijwilligers officieel in ontvangst genomen.