‘Biggen’ aan het werk voor Hospice Dronten

Bestuur van de kennismakingscommissie van Aeres met Sanne van Baal en Maarten Vrolijk van Hospice Dronten

Studenten Aeres Hogeschool Dronten organiseren jaarlijks terugkerende Biggenmarkt

Voor komend studiejaar hebben zich 600 nieuwe studenten aangemeld bij Aeres Hogeschool in Dronten. Tijdens de introductieweek (KMC week) in september worden de eerstejaars geveild op de traditionele biggenmarkt. Zowel de eigen goede doelen bijdrage van de eerstejaars studenten áls de opbrengst van de biggenmarkt, gaat dit jaar naar het Hospice Dronten.

Deelnemen aan de introductieweek betekent voor de studenten kennismaken met elkaar, met school en met Dronten. De studenten komen uit heel Nederland én uit het buitenland om hier een groene HBO-opleiding te volgen én om hun studentenleven een mooie invulling te geven. Het overgrote deel maakt tevens de overstap van thuis wonen naar een studentenkamer in Dronten of op de campus bij school. Tijdens de introductieweek ondersteunen de studenten een goed doel. Dit jaar hebben de studenten ervoor gekozen om het Hospice Dronten een flinke duw in de rug te geven.

Biggenmarkt
Naast de eigen bijdrage van de studenten komt ook de opbrengst van de biggenmarkt ten goede aan Hospice Dronten. De Biggenmarkt vindt op woensdag 6 september om 9.30 uur plaats op Het Ruim in Stadscentrum SuyderSee. Tijdens de Biggenmarket worden de nieuwe studenten bij opbod verkocht aan de hoogste bieder. Degene die de biggen koopt zet ze vaak in voor tal van werkzaamheden, bijvoorbeeld een middagje onkruid wieden, trekkers wassen of een moestuintje bijhouden met een lekker bakje koffie erbij. Het kan immers heel gezellig zijn om studenten een dagje in huis te hebben.

Fantastisch gebaar
Vanuit de Stichting Vrienden van Hospice Dronten is er veel waardering voor de inzet en betrokkenheid van de studenten. “Fantastisch om te zien hoe de studenten op deze manier iets terug doen voor onze gemeenschap”, aldus voorzitter Koos in ’t Hout. Deze week heeft bestuur van de kennismakingscommissie al een rondleiding in het hospice gehad en tijdens de introductieweek zal er een presentatie over het hospice aan de eerstejaars studenten worden gegeven. “En ja…, we zoeken nog naar mogelijkheden om de verbindingen tussen de jongeren en het hospice een blijvend karakter te geven.“