Landelijke hospice-problemen gelden niet voor Dronten

DRONTEN – De landelijke bezorgdheid over de financiering van hospices geldt niet voor Hospice Dronten. Twaalf zogenaamde ‘high-care’ hospices luidden gisteren de noodbel. ,,Wij hebben natuurlijk ook geen geld in overvloed, maar zover ik het nu kan bekijken geldt dit niet voor ons’’, zegt penningmeester Lambert van Ommen van Hospice Dronten.

De ‘high-care’ hospices vallen tegenwoordig onder de zorgverzekeringswet in plaats van de AWBZ. Dat leidt tot forse financiële problemen, zo bleek gisteren uit een reportage van Nieuwsuur.

Heel andere opzet

In Dronten is de situatie anders, legt Lambert van Ommen uit: ,,Bij de high-care hospices is de verpleging altijd aanwezig. Dat is bij ons niet het geval. Wij hebben een bijna-thuis huis met een heel andere opzet.’’

Het hospice aan de Copernicuslaan wordt gerund door vrijwilligers. Zij krijgen professionele ondersteuning van Icare. Van Ommen: ,,Icare regelt de verpleging voor ons en daar staan wij eigenlijk buiten, wij doen alleen de verzorging.’’ Het hospice in Dronten heeft van Icare nog geen signalen ontvangen dat er problemen zijn met hun financiering.

Ingewikkeld verhaal

,,Het is een vrij ingewikkeld verhaal. We gaan er nog wel verder naar kijken of het eventueel nog gevolgen voor ons zou kunnen hebben, maar ik verwacht het niet’’, aldus de penningmeester, ,,Zoals het er nu voorstaat verkeren wij niet in financiële nood, al moeten we wel voor ieder dubbeltje hard werken.’’